onsdag 13. januar 2010

Hekleluer

Hekleluer

Disse luene er utrolig raske å hekle, så her produseres de på løpende bånd.

Her er oppskriften på lue til voksen:
Jeg bruker Gullgarn og heklenål nr 5 og det går med nesten 2 nøster inkludert blomst.

Legg opp 5 lm og sett i ring med en kjm. Alle omganger starter jeg Herfra med 2 lm som erstatter første stav.
1 omg: 12 st
2 omg: 2 staver i hver stav = 24 st
3 omg: 2 staver i hver stav = 48 st
Så har jeg Heklet en stav i første stav, til staver i andre stav, en stav i tredje stav, til staver i fjerde stav osv. Da ender jeg opp med ca 68 masker som passer til mitt hode ♥ Hekle så lang som du ønsker luen.

Håper dette var noenlunde forståelig ....

13 kommentarer:

  1. så utruleg fine dei er. Du må lere meg å hekle!

    SvarSlett
  2. Kjempesøte og fine luer du har heklet Sissel.

    SvarSlett
  3. Klart jeg skal lære deg å hekle anonym...har en mistanke om hvem du er. Ikke så mange som skriver på nynorsk hi hi...

    SvarSlett
  4. Fine huer. Jeg tror også, at jeg vil lave sådan en hue med roset. Kan ivrigt sige, at det også er dejligt at være dansk i Norge. Har lagt mig til som følger hos dig. Hilsen Bente

    SvarSlett
  5. Hei. Herlige luer!!! Disse ser ut til å være midt i blinken for mine to jenter på 4 og 6 år. Til sommeren kan de jo også hekles i bomullsgarn. Er litt usikker på om du mener to der det står til (4.linje i oppskriften). Har du prøvd å lage den til barn. Har du oppskrift på det også.

    Hilsen Birte

    SvarSlett
  6. Hei Birte!
    Ja her har nok en automatisk oversetter sneket seg inn. Jeg mener to :). Jeg har laget til min toåring og på fjerde omgang heklet jeg da fem masker før jeg økte. Fem staver, to i neste, fem staver etc. Men det er bare å prøve seg fram. Bomullsgarn er nok litt tynnere enn det garnet jeg har brukt så da må du nok øke litt mer. Lykke til!

    SvarSlett
  7. Takk for svar. Vet du om noe tilsvarende til gullgarn, det er ikke å oppdrive her i byen. Var avgårde for å handle inn i dag, skuffelsen var stor da jeg måtte dra hjem uten garn. På butikken hadde de ikke kjennskap til garnet så de kunne ikke hjelpe med noe tilsvarende heller...
    Hilsen Birte

    SvarSlett
  8. Hei igjen Birte.
    Gullgarn. 50% superwash ull, 50% akryl 50 gram = 58 m. Strikkefasthet 14 m = 10 cm Pinner nr 6-7

    Hvis du tar med disse opplysningene til din garnbutikk kan de kanskje hjelpe deg? Garnet er kjøpt hos SparKjøp og kan sikkert kjøpes via nettbutikken deres. Jeg liker best blandingsgarn for jeg synes ren ull klør... Lykke til !

    SvarSlett
  9. heisann!!!
    Jeg er en jente som har et stort ønske om å kunne lære å hekle. Men mitt store problem er at jeg skjønner ikke oppskriftene når jeg leser dem:( Har du noen tips på hvordan jeg skal forstå dem eller har du en fiks ide på å skrive dem litt enklere:) Har så veldig lyst å lære meg å hekle og ikke mins forstå oppskrifter....Sitter hjemme i mammapermisjon til en liten jente på 1 mnd, så jeg har god tid til å hekle og gjøre andre "husmor" ting:)

    Håper på raskt svar.

    Med venlig hilsen kristin

    SvarSlett
  10. Prøv å gå inn her

    http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php

    Tror denne kan være til stor hjelp!

    lm = luftmasker
    fm = fastmasker
    st = stav
    dbst = dobbelstav

    Lykke til! Bor du i Bergen eller omegn kan jeg lære deg... :)

    SvarSlett
  11. jeg bor i bergen vettu, nærmere bestemt Bønes:)

    SvarSlett
  12. Da får vi ta et heklekurs på Oasen en dag :)

    Hvis du ikke er ferdig utlært etter videoen da....

    SvarSlett
  13. Så koselige luer, heklet noe lignende. Går ganske fort. Masse fint i bloggen din.