torsdag 18. mars 2010

Skillingsboller


Søt hvetedeig - grunnoppskrift

50 g gjær
125-150 g margarin
5 dl melk
1 / 2 ts salt
1 dl farin
1-2 ts kardemomme
1,4-1,5 dl hvetemel (ca 850 g)

Heves ca 30 min før du baker. Kjevle et rektangel, smør på margarin, Strø over sukker og kanel. Rull sammen og skjær i skiver (2-3 cm tykke) La de heve i ytterligere 30 min. Pensel med egg før du steker de i 5-7 min på 250 grader.

Som dere ser på bildet mitt nederst til høyre ble disse stående litt lenger enn 7 min Fordi jeg var opptatt med å ta bilder ..... ikke særlig lurt: (



 

6 kommentarer:

  1. Nam :-) dette så godt ut :-) Fersk gjærbakst er noe av det beste jeg vet :-)

    Ha en flott torsdag :-) Og takk for at du deler oppskriften :-)

    SvarSlett
  2. Mmmm, fikk lyst på boller jeg.

    Takker for tilbudet om å hekle blomster, visst det er greit spør jeg det gjerne en annen gang når jeg trenger det.

    Ønsker deg en flott torsdag, klem.

    SvarSlett
  3. Hei Ann Helen- tilbudet står ved lag så det er bare å si fra om du trenger blomster!

    SvarSlett
  4. Får lyst til å smake på bollene når jeg ser bildene dine ;)

    SvarSlett
  5. Åh deilig! Ingenting er som hjemmebakt :)


    Takk for kommentar på håndarbeidsbloggen min forresten. Jeg svarte deg, men vet jo ikke om du ser det: garnet heter Rubin superwash. Og jeg har brukt heklekrok nr 4.

    :)

    SvarSlett
  6. Og skillingsboller er bare så godt, spesielt når de er lunkne! nam-nam!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten kommenter på innlegget mitt ♥ og så gir du meg muligheten til å finne bloggen din også!