søndag 19. september 2010

Oppskrift på heklet lyspose - et forsøksprosjekt

Heklet lyspose

Jeg har brukt Lingarn fra Idêna og heklenål 3,5. (Minner om et litt tjukt bomullsgarn)
Begynner med å hekle 6 luftmasker (lm) som jeg setter i ring med en kjedemaske (kjm)
Jeg er erstatter alltid første stav i omgangen med 2lm
1. omgang: Hekle 12 staver (st) i ringen.
2. omgang: Hekle 2 st i hver st = 24 st i ringen. 
3.omgang: Hekle 1 st i første st, 2 st i neste st, 1 st i neste osv. = 36 st – da passer bunnen til syltetøyglasset jeg bruker. Hvis du har større/mindre bunn avpasser du dette.  Som dere ser øker jeg med 12 staver hver omgang, så hvis du har et større glass øker du til 48 staver osv.
(Når du har fått den størrelsen på bunnen som du vil ha hekler du en omgang til med like mange staver slik at posen begynner å bøye seg oppover.)
5.omgang:  1 fastmaske (fm*)  i første st *5 lm, hopp over 2 st, 1 fm i 3dje st* gjenta fra * * ut omgangen.
(Hvis du vil ha en tettere pose, hekler du 3 lm og hopper over 1 st isteden.  Da får du mindre buer.)
6.omgang: Hekle kjm til midten av første luftmaskebue.  *5 lm, 1 fm i midten av luftmaskebuen* Gjenta fra * * helt til du har posen så lang du ønsker- omtrent der gjengene på syltetøyglasset er.
Så hekler du kanten øverst.
Begynn med 2lm , * 3st + 2lm + 3st  i første luftmaskebue, 1 fm i midten av neste luftmaskebue* gjenta dette ut omgangen. Avslutt med 1 fm. Klipp av og fest tråden.

Denne er heklet med mindre luftmaskebuer- her har jeg brukt 3 luftmasker. Når jeg kom nesten til toppen heklet jeg er rad med fastmasker. Så en rad med *1 st, 2lm, hopp over 2 fm* ut raden,  før jeg heklet den øverste kanten.

Nå  håper jeg oppskriften min er noenlunde forståelig - hvis ikke så bare spør meg underveis :) Tror ikke jeg har laget noen hekleoppskrift før :) men alt for dere kjære bloggvenner ♥

Lykke til!

(Så hadde det selvfølgelig vært veldig koselig om jeg fikk se resultatet om noen av dere prøver oppskriften- og veldig hyggelig om dere linket til meg...)

14 kommentarer:

  1. Tusen takk. Denne gleder jeg meg til å prøve.
    Klem Tone

    SvarSlett
  2. tusen takk!!
    Den virker grei når jeg leser oppskrifte - så da funker det sikkert når heklenålen og tråden er på plass også :)
    Gleder meg til å prøver en eller annen dag...:)
    Klem til deg med ønske om en fin søndag

    Anita

    SvarSlett
  3. Kjempeflotte lysposer du lager, liker så godt kanten oppe også, denne skal jeg prøve og;)
    Ha en fin søndag og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Nydelige lysposer:DDDD Jeg er blitt så glad i de jeg lagde for noen uker siden, at jeg måtte på loppemarked for å kjøpe flere små Norges glass:DDDD Lyset skinner så nydelig gjennom det beige grove garnet. Klemz

    SvarSlett
  5. Hej!
    Vilken otroligt fin blogg du har! Hittade just hit från Fru Albertssons, och jag kommer definitivt att komma hit igen! Du gör så många fina, inspirerande saker.
    Varma hälsningar Nilla

    SvarSlett
  6. Tusen takk for oppskrift! Veldig godt forklart :)

    SvarSlett
  7. Vad fint det blev. Ska också prova beskrivningen!

    SvarSlett
  8. Helt nydelig, tusen takk for tips til hvordan man hekler den!

    Hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  9. Så mye flott du har laget siden sist jeg tittet innom! Takk for oppskrift på kjempesøte lysposer! : )) Ha ei fortsatt fin høstuke!

    Klem Hilde

    SvarSlett
  10. Dette var en fin måte å lage lyslykt på :-) Veldig dekorativ. Takk for at du delte oppskriften. Du har en trivelig blogg med masse fin hekling. Gleder meg til å følge deg videre.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  11. Takk for oppskrift! Laget meg en jeg og. Ble litt stor, så må kjøpe meg større glass til den :)

    Nå skal jeg sjekke ut andre oppskrifter hos deg:)

    SvarSlett
  12. Hei!
    Veldig fine lykter :) og koslig blogg :)
    Har du en video som viser hva du gjør? Jeg vet ikke om jeg gjør det riktig og nå står jeg fast med kanten øverst.. Vet ikke hvordan jeg gjør det.. Er helt ny på hekling.