søndag 10. april 2011

Pulsvanter med oppskrift og litt campingliv♥


I helga har jeg heklet disse pulsvantene. Etter egen oppskrift som jeg skal prøve å dele med dere:

Her har jeg brukt et garn som heter JADE 70% ull, 30% alpakka- heklekrok nr 4 ( men det har ingen betydning hvilket garn/krok du bruker)

Lm=luftmaske Fm=fastmaske St=Stav Kj=kjedemaske

Startet med å legge opp 7 lm. Hopp over første lm og hekle 6 fm.
Snu med 1 lm og hekle 6 fm i bakerste ledd- den siste i begge ledd alle omganger.
Snu med 1 lm og hekle 6 fm i begge ledd. Dette utgjør "vrangborden". Når den er så lang som du vil ha den- slik at den passer rundt håndleddet hekler eller syr du dette sammen til en ring.

Så plukker du opp masker langs kanten og hekler 1 rad med fm. Hos meg ble det 31 fm. Hekle 1 kjm i første fm.

Start heretter hver omgang med 3 lm (erstatter første st) og hekle staver i hver fm - i det bakerste leddet. Da får du en finn "opphøyd" kant. Omgangen avsluttes med 1 kjm i 3dje lm - de du startet omgangen med. Når dette stykket har blitt så langt som du vil ha det og det når fram til hånden, begynner du å øke. Da økte jeg 1 st annenhver omgang ved å hekle to st i samme st i begynnelsen av omgangen. Fortsett med dette til du når tommelen.


Avhengig av om det er høyre eller venstre pulsvant du hekler legger du nå opp 5 lm, hopp over 7 st og fortsett å hekle st rundt. (dersom det er venstre pulsvant du hekler venter du med dette til slutten av omgangen)
På det øverste bildet har jeg avsluttet med en viftekant.
*1 fm, hopp over 1 st, hekle 5 st i samme hull, hopp over 1 st og hekle 1 fm i neste st*
På det nederste bildet har jeg avsluttet med en rad picoter- heklet* 4lm, 1fm i første av de fire lm, 1fm i neste st* Ble mest fornøyd med de øverste, men hvordan du avslutter er en smaksak. Kanskje du har en tredje variant?

Så nå spørs det da, om dere skjønner forkaringen min :)) Er jo ikke noen ekspert på dette akkurat :)

Er det noe dere lurer på, er det bare å spørre! Og hvis dere bruker oppskriften hadde det vært hyggelig om dere viste meg resultatet♥

Ellers har vi vært på campingen og gjort i stand til påske. Og da måtte jeg benytte anledningen til å ommøblere litt .


 Har flytta kjøpmannsdisken fra kortveggen til langveggen og syns det ble mye romsligere!








Litt stemorsblomster....



Kjenner du igjen lyktene.... her i hvit variant....;)


Se den vakre utsikten vi har- er det rart vi trives???

Ha en fin uke alle sammen!!

klem fra Sissel



22 kommentarer:

  1. Wow, har dere fått opp sommerteltet allerede? Vi har vært i vogna en helg, altså for to uker siden, og da var det en halvmeter med snø. Nå er det vist bare litt igjen. Håper å få opp sommerteltet på palmesøndag. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal innrede ennå. Noe fungerer, og andre ting fungerer ikke. Klemz

    SvarSlett
  2. Sannelig litt av ei campinvogn med fortelt og det hele!
    Flotte pulser, er det ikke dette som kalles pjoning, da?? Ihvertfall artig teknikk dette.
    Nyt ny uke, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Vi har sommerteltet oppe hele året vi- det er et universaltelt- og så har vi orntli tak over :)
    Og dette er ikke pjoning, det er bare kjedemasker oppå hverandre. Det blir litt fast syns jeg men egner seg visst veldig bra til votter som skal toves. Dette er nok bare vanlig hekling :) Og nå Tove har jeg sådd TO pakker med puslingmargaritter etter inspirasjon fra deg :)

    SvarSlett
  4. åå æ blir alltid så glad når det kommer nytt innlegg fra dæ !!! du e bare så kreativ og flink !!!Kjempeflott lei de pulsvantene :)
    Å så heldig dåkker e som har den flotte vogna - skjønne godt du glede dæ tel å reise dit !!!
    Ja du Sissel, e det ikkje arti å bytte servietta - skulle ikkje forundre mæ om det neste vi bytte blir glansbilda :):) hihihi
    Mange mange goe klæmma tel dæ inn i den nye uka :)))

    Anita

    SvarSlett
  5. hei SIssel!
    så fine de var da! De må jo jeg kanskje prøve meg på etterhvert ;-) Ser du har vært så aktiv i det siste, fått laget både det ene og det andre! Masse fint! :-)
    klem, Carly

    SvarSlett
  6. Kjempe fine pulsvantar:) Og så fint det er der d har campingvogna:)))

    Klem frå Siv:)

    SvarSlett
  7. Herlighet så lekre de pulsvarmerne var!! Printet ut oppskriften med en gang jeg, disse skal testes :) Og jeg er ikke helt trygg på hekle-oppskrifter så det kan hende du hører fra meg selv om det er enkelt forklart, hihi ;)

    Klem

    SvarSlett
  8. Nydelige pulsvanter, tusen takk for oppskrift.
    Godt å komme igang med sessongen igjen?
    Ønsker deg en super duper uke.
    Klem Tone

    SvarSlett
  9. Så fine pulsvarmere du har laga!! Ser ut til at de har det veldig koselig på campingen:))

    SvarSlett
  10. De er nydelige. Jeg må sjekke oppskriften. Får jeg det ikke til må jeg kanskje bestille av deg?? he he. Å så herlig med sesongstart med kampingliv. Så koselig å komme seg litt ut og litt hjemmefra.
    Kos deg masse
    Klem

    SvarSlett
  11. Skjønner godt at dere trives ved Hardangerfjorden, det gjør jeg òg.......

    Ønsker deg en flott tirsdag, klem.

    SvarSlett
  12. Hehe, skulle gjerne ha tatt lodd for deg.... men det var i går.
    Det går et par døgn før innleggene mine vises vetdu...
    Det var masse gevinster... Noah vant to skikkelig grønne håndklær!
    Søstra til ei i koret vant det jeg laget..

    Skikkelig fine pulsvanter du har laget!

    God påske!

    SvarSlett
  13. Hei på deg! Lekre pulsvarmere, og takk for oppskrift! Så kjekt! Campinglivet ser herlig ut, så lekkert du har pyntet! Ønsker deg ei flott og solrik påske!

    Klem HildeP.

    SvarSlett
  14. Håper du koser deg på påsketur. Rolige dager her og det er godt å sløve både inne og ute.
    Nå kom jaggu sola fram. Herlig.
    God påske videre til deg og dine.
    klem
    Randi

    SvarSlett
  15. Hei Sissel,
    Du er kjempeflink. Alltid noe nytt på gang :-)
    Håper dere har hatt en flott påskeferie.
    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  16. Hei!
    Innom for første gang!
    Så fine pulsvanter og camping bilder.
    Vi har sjøl ei lita hobbyvogn,
    men ikkje så fint så dåkker då....
    ser herlig ut med spikertelt og!
    Ha fin dag!
    Klem fra Beate

    SvarSlett
  17. Flotte pulsvarmere :-)

    Og kjekt med campingvogn :-)

    SvarSlett
  18. Så fine pulsvanter og så snill du er som deler oppskrift!

    SvarSlett
  19. Så fine pulsvanter. Og så snilt av deg å dele oppskriften. Selv hekler jeg ikke, men kan vel hende jeg må lære meg det nå. Lenge siden jeg har vært innom deg, så gøy å se alt det fine du har laget den siste tiden. Virkelig mye flott. God helg!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten kommenter på innlegget mitt ♥ og så gir du meg muligheten til å finne bloggen din også!